Κωδικός: 
ΒΙΟΛ-266
Εξάμηνο: 
Δ Εξάμηνο
Τύπος Μαθήματος: 
Υποχρεωτικό
Κατεύθυνση: 
Περιβαλλοντικής Βιολογίας και Διαχείρισης Βιολογικών Πόρων
Διδακτικές μονάδες: 
2
ECTS Μονάδες: 
3
Ώρες την εβδομάδα:
Εργαστήριο: 3

Υπεύθυνος Μαθήματος

photo pavlidis pΚαθηγητής: Παυλίδης Μιχαήλ
Email: Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.Αυτή η διεύθυνση Email προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.  
Τηλέφωνο Γραφείου: +30 2810 394084   
Τηλέφωνο Εργαστηρίου: +30 2810 394089 

Περιγραφή / Διδάσκοντες

1. Εισαγωγή – Φυσικές & χημικές ιδιότητες του θαλασσινού νερού ( 3 ώρες)  [Α. Σιακαβάρα]

Εισαγωγή-Βασικές παράμετροι στη μελέτη του θαλάσσιου οικοσυστήματος (Θερμοκρασία, Αλατότητα, Πίεση, Πυκνότητα, Σταθερότητα της στήλης του νερού).

  • Πειραματικός προσδιορισμός σε δείγματα θαλασσινού νερού, γλυκού νερού και μείγματά τους της πυκνότητας, της αλατότητας, της συγκέντρωσης οξυγόνου και του κορεσμού σε οξυγόνο.
  • Προσδιορισμόςτης αλατότητας και της πυκνότητας με χρήση διαγραμμάτων T-S-D. (γ) Επεξεργασία υδρολογικών δεδομένων και προσδιορισμός της σταθερότητας της στήλης του νερού.

2. Φυτο- & Ζωοπλαγκτόν (3 ώρες) [Α. Σιακαβάρα – Σε συνεργασία με ΕΛ.ΚΕ.ΘΕ.]

Πλαγκτικές ομάδες. Εύρος μεγεθών πλαγκτονικών οργανισμών. Οικολογία φυτοπλαγκτονικών και ζωοπλαγκτονικών οργανισμών. Μέθοδοι δειγματοληψίας

  • Παρατήρηση και προσδιορισμός φυτο και ζωοπλαγκτονικών οργανισμών

3. Ιχθυοπλαγκτόν (3 ώρες) [ Γ. Κουμουνδούρος]

Εισαγωγή στο ιχθυοπλαγκτόν στη σημασία του και τις μεθόδους δειγματοληψίας. Τρόποι συντήρησης και μελέτης.

  • Μελέτη,  in vivo, των βασικών μορφολογικών χαρακτηριστικών των εμβρύων, νυμφών και ιχθυδίων των ψαριών προκειμένου  α) να γίνουν κατανοητές  οι οντογενετικές και λειτουργικές προτεραιότητες κάθε σταδίου, β) να υπάρξει εξοικείωση  με τους χαρακτήρες συστηματικής κατάταξης των ιχθυοπλαγκτονικών δειγμάτων και γ) να είναι εφικτή η αναγνώριση της οντογενετικής φάσης των ατόμων στα δείγματα ιχθυοπλαγκτού. Στο τεχνικό σκέλος της άσκησης περιλαμβάνεται και η εκπαίδευση των φοιτητών στη μελέτη του ρυθμού ανάπτυξης και της επίδρασης του περιβάλλοντος σε αυτόν.

4. Δειγματοληψία μακροβενθικής πανίδας  ( 4 ώρες)  [Α. Σιακαβάρα- Ι. Καρακάσης]

Επίσκεψη σε παράκτια περιοχή. Μέτρηση φυσικοχημικών παραμέτρων ιζήματος, λήψη δειγμάτων με πυρηνοδειγματολήπτες, χρώση και συντήρηση.

5. Βένθος [Α. Σιακαβάρα ]

Βενθικό περιβάλλον. Δειγματολήπτες . Μελέτη και κατάταξη των βενθικών οργανισμών

  • Ανάλυση δειγμάτων από την δειγματοληψία πεδίου, προσδιορισμός των βασικών ομάδων των μακροπανιδικών οργανισμών του μαλακού υποστρώματος (Σκωληκόμορφα, σκώληκες, καρκινοειδή, μαλάκια, εχινόδερμα)

6. Θαλάσσια Θηλαστικά (3 ώρες) [Α. Σιακαβάρα]

Επισκόπηση της βιολογίας, της συμπεριφοράς, των κινδύνων και της διατήρησης των θαλάσσιων θηλαστικών (Μορφολογία, προσαρμογές στο θαλάσσιο περιβάλλον, αισθήσεις, αναπαραγωγή, διατροφή, νοημοσύνη, εξέλιξη). Είδη των ελληνικών θαλασσών. Απειλές, κίνδυνοι, προστασία και διατήρηση

  • Άσκηση: Κατάταξη σε εξελικτικά στάδια των αρχαιοκητών

7. Ηθική και Περιβάλλον  (3 ώρες) [ Μ. Παυλίδης]

Εισαγωγή στην Περιβαλλοντική Ηθική: Βασικές αρχές και εφαρμογές στη Θαλάσσια Βιολογία.

  • «Παραγωγή διαγονιδιακού σολωμού για ανθρώπινη κατανάλωση». Μελέτη περίπτωσης     
  • case study). Διαδραστική άσκηση-παιχνίδι ρόλων.    

8. Ερευνητικό σκάφος «ΦΙΛΙΑ» ΕΛ.ΚΕ.ΘΕ. (3 ώρες)  [Α. Σιακαβάρα]

Επίσκεψη στο σκάφος, παρουσίαση των μεθόδων ωκεανογραφικής και αλιευτικής έρευνας

9. Επίσκεψη στο CretAquarium (3 ώρες) ( Α. Σιακαβάρα)

Επίσκεψη στο Ενυδρείο Κρήτης – παρουσίαση της λειτουργίας των εγκαταστάσεων και βασικών μεθόδων ενυδρειολογίας.

10. Γεωλογία (3 ώρες) (Χ. Φασουλάς- ΕΔΙΠ, Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης-Πανεπιστημίο Κρήτης)

Η δομή της Γης- Λιθοσφαιρικές πλάκες –Κινήσεις, Ορυκτά, Πετρώματα, Απολιθώματα

Ασκηση: Αναγνώριση διαφόρων τύπων πετρωμάτων

11. Μακροφύκη και θαλάσσια φανερόγαμα (Α. Σιακαβάρα)

Ρόλος των μακροφυκών και φανερογάμων στο θαλάσσιο οικοσύστημα, περιβαλλοντικοί δείκτες, οικότοποι NATURA, χαρτογράφηση.

Aσκηση: Ανάλυση δειγμάτων και αναγνώριση κυριότερων μεσογειακών ειδών